Výkup na jedničku

Volejte zdarma 800 193 193


Do Evropy míří čínská ocel, hutě se bojí krachu a chtějí pomoc od vlády

04.02.2016 15:46

Hutní podniky v Moravskoslezském kraji se obávají, aby je nepotkal osud OKD a neocitly se na pokraji krachu. Na trh totiž mohou zamířit levné ocelářské výrobky z Číny, která se má na konci letoška stát plnoprávným členem Světové obchodní organizace (WTO) a s tím pro ni padnou některé celní bariéry.

„Čína vyváží své výrobky za ceny, které nepokrývají ani naše výrobní náklady,“ přibližuje obavy hutníků generální ředitel společnosti ArcelorMittal Ostrava TapasRajderkar.

„A rostoucí levné dovozy z Číny, v roce 2014 to bylo 90 milionů tun a v roce 2015 dokonce 110 milionů tun, spolu s narůstající čínskou produkcí mají vliv na objemy a ceny evropských výrobců. Například už v loňském třetím čtvrtletí negativně ovlivnily hospodářské výsledky firmy ArcelorMittal v Evropě,“ dodává.

Tím, že Čína získá na základě protokolu přistoupení k WTO z roku 2001 status tržní ekonomiky, čínský export do Evropy by se mohl na začátku příštího roku ještě výrazně zvýšit.

„Předsednictvo krajské tripartity proto žádá vládu, aby učinila potřebné kroky na ochranu českého průmyslu a také regionu,“ řekla mluvčí vládního zmocněnce pro Moravskoslezský kraj Jana Dronská.

„V prohlášení se mimo jiné píše i to, že pokud Evropská unie přizná Číně status tržní ekonomiky, příliv levné čínské oceli může zničit české ocelářství. To je koncentrováno právě v Moravskoslezském kraji. V regionu je tak ohroženo 15 tisíc pracovních míst v hutních podnicích, jako jsou Třinecké železárny, ArcelorMittal Ostrava nebo Vítkovice Steel, a až 45 tisíc navázaných pracovních míst,“ doplnila.

K výzvě se přidaly všechny velké hutní podniky

Všechny velké hutní podniky se k výzvě vládě přidaly. „Jsme přesvědčeni o tom, že Evropa by si měla hájit svou pozici ve strategickém odvětví se stovkami tisíc kvalifikovaných zaměstnanců. Měla by zabránit rostoucím dovozům ze zemí, které nefungují na základě podmínek volného trhu a navíc nesplňují technická kritéria Evropské unie,“ míní generální ředitel Třineckých železáren Jan Czudek.

„Drtivá většina ocelárenských kapacit v Číně je ve státním vlastnictví. Problém obrovské nevyužité kapacity - přes 300 milionů tun, přičemž pro srovnání je celková evropská kapacita kolem 200 milionů tun - řeší současným nekontrolovaným nárůstem vývozu za ceny, jež vůbec neodpovídají nákladům,“ přidal se předseda představenstva společnosti Vítkovice Steel Dmitrij Ščuka.

Velkým problémem je mimo jiné fakt, že zatímco české firmy musely investovat miliardy korun do ekologických opatření, čínské k tomu nikdo nenutil. A vyrábějí tedy s podstatně nižšími náklady.

Hrozil by odchod firem z republiky

„Firmy investovaly miliardy korun do zvýšení své konkurenceschopnosti a splnění nejpřísnějších emisních limitů. To vše by s přílivem čínské oceli, které nelze cenově konkurovat, přišlo vniveč. Hrozí zánik či odchod firem z republiky, neuskutečnění plánovaných investic, ztráta pracovních míst, sociální dopady a napětí, v konečném důsledku i zvýšení nákladů a ztráta příjmů českého státu,“ varuje vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Jiří Cienciala.

„Žádáme vládu, aby zasáhla a ochránila české ocelářství a podstatnou část české ekonomiky,“ komentoval jednání krajské tripartity hejtman Miroslav Novák.

Kvůli uvolnění čínského obchodu pojedou 15. února odboráři velkých hutních firem v kraji do Bruselu, kde se plánuje velký protest proti přijetí Číny do WTO.

Autor: Darek Štalmach

Zdroj: idnes.cz,http://ostrava.idnes.cz/zastupci-huti-bojuji-proti-dovazeni-levne-cinske-oceli-pim-/ostrava-zpravy.aspx?c=A160204_2223368_ostrava-zpravy_woj


Akce týdne 18.6. - 23.6. 2018

Elektromotory do     300 kg

11 Kč/kg

5. - 7. července 2018 je ZAVŘENO

Vážení zákazníci, ve státní svátky 5. a 6. července a v sobotu 7. července 2018 máme na všech našich provozovnách ZAVŘENO.

Hledáme nové kolegy

Aktualizovali jsme nabídku pracovních míst. Více informací naleznete na stránce kariéra.

Ekologická likvidace autovraků

Provádíme ekologickou likvidaci autovraků. Vystavíme doklad nutný k vyřazení vozidla z registru vozidel. Za kompletní autovrak při vlastní dopravě na provozovnu vyplatíme 1 200 Kč. Více informací je dostupných na stránce Výkup autovraků.

O společnosti

Naší hlavní oblastí je kovošrot a výkup druhotných surovin. Jsme společnost zabývající se výkupem železného šrotu a barevných kovů. Vykupujeme také autovraky, katalyzátory, papír a drahé kovy.

Více o společnosti

Kde nás najdete



Jsme ryze
česká firma

Jsme členem Sdružení
výkupců druhotných surovin

Projekt On-line propojení pracovišť firmy Barko, s.r.o. je spolufinancován evropským
fondem pro regionální rozvoj a ministerstvem průmyslu a obchodu.
Počet přístupů: 2729214

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

© 2018, Barko, s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Vytvořila eBRÁNA s.r.o.

Nahoru ↑