Výkup na jedničku

Volejte zdarma 800 193 193


Komentář: Nemyslete si, že v tom nelítáte

11.06.2018 13:14

Komentář: Nemyslete si, že v tom nelítáte

České továrny na autodíly zažijí kvůli avizovaným clům Donalda Trumpa perné chvilky.

Škarohlídi se budou radovat, že konečně přichází krize. Ekonomové, kteří varovali před přílišnou závislostí Česka na automobilovém průmyslu, si budou rvát vlasy na hlavě. Oběma stranám k tomu zavdal příčinu americký prezident Donald Tramp, který nařídil svému ministrovi Wilburu Rossovi, aby zjistil, do jaké míry ekonomiku Spojených států poškozuje dovoz aut ze zahraničí.

Zároveň pohrozil, že když bude potřeba, je připraven zvýšit cla o 25 procentních bodů, tedy ze současných 2,5 procenta na 27,5. Nehraje se o málo - dovoz aut a autodílů do USA dosahoval loni 310 miliard eur.

Nejvíc by trpěly německé automobilky jako největší exportér do Ameriky. Podle propočtů německého Institutu pro ekonomický výzkum IFO by přišly o pět miliard eur (125 miliard korun) - ve srovnání s tím vypadají ztráty 40 milionů eur za cla na ocel a hliník jako legrace.

A legrace si případně užije i Česko, z něhož za oceán putuje řada autodílů, od pneumatik po ložiska. Podle německých výpočtů budou přímé dopady zavedení amerických cel na české firmy 4,5 miliardy korun. Tato suma by sama o sobě české výrobce autodílů nepoložila (výrobců aut se cla dotknou minimálně, Škodovka například do USA nevyváží vůbec). Jenže ouha. Česko loni dosáhlo hezké mety - stalo se největším zahraničním dodavatelem německých automobilek a celkem do Německa loni vyvezlo auta a autodíly za 1,4 bilionu korun. Stojí tak v první linii.

Když na jaře přijel do Prahy přednášet Clemens Fuest, hvězda mezi německými ekonomy, odpověděl na otázku, co si o (už tehdy avizovaných) Trumpových clech myslí, bez váhání: „Nemyslete si, že bychom na vás část nákladů nepřenesli.“ Jinými slovy, z těch 125 miliard korun, o které by přišlo Německo, by podstatnou část zaplatili i čeští dodavatelé. Jasné je přitom, kdo bude mít ve vyjednávání o cenách navrch. „Za dveřmi je dalších padesát firem z jiných zemí. Snižte cenu,“ řeknou Němci a Češi srazí podpatky. Přijdou o část tržeb i zisků, někteří o hodně. Propustí lidi, které tak pracně nabírali. A recese je tady.

Jsou tady ale i další zábavné aspekty. Ztráty v případě zvýšených cel budou mít skoro všechny evropské státy (i neevropské): Maďarsko, Polsko, Španělsko a další, a jelikož se ekonomické efekty rády kumulují, nákaza nezaměstnaností se rychle rozšíří. Přidejte k tomu strach, který vyvolávají svými nápady šéfové italských populistů, a dostanete třaskavý koktejl.

Trump přitom hraje jen na populistickou notu „zachování národního průmyslu“. Jak si jinak vysvětlit, že americká ekonomika kvůli clům získá jen 5,7 miliardy eur čili 0,03 procenta HDP? Američané sice budou moci dál pracovat v automobilkách a někteří v nich práci i získají, ale výrazně se jim prodraží jiné věci, jelikož budou za dovážená auta platit asi o pětinu víc.

Zdroj: euro.cz, https://www.euro.cz/blogy/nemyslete-si-ze-v-tom-nelitate-1408322


Akce týdne 30.11. - 5. 12. 2020

Hliníkový plech bez Fe


21 Kč/kg

Otevírací doba
o svátcích 2020/2021

Během vánočních svátků a konce roku 2020 platí
VÁNOČNÍ OTEVÍRACÍ DOBA
 

Stále platí výkup pro všechny bez omezení

Aktualizováno 21. října 2020.
 

Ekologická likvidace vozidel

Odvoz autovraku k ekologické likvidaci objednávejte na telefonním čísle 730 899 409.

O společnosti

Naší hlavní oblastí je kovošrot a výkup druhotných surovin. Jsme společnost zabývající se výkupem železného šrotu a barevných kovů. Vykupujeme také autovraky, katalyzátory a drahé kovy.

Více o společnosti

Kde nás najdete



Jsme ryze
česká firma

Jsme členem Sdružení
výkupců druhotných surovin
Počet přístupů: 3746441

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

© 2020, Barko, s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Vytvořila eBRÁNA s.r.o.

Nahoru ↑