Výkup na jedničku

Volejte zdarma 800 193 193


Vzestup a pád železné rudy: Dočkáme se 30 USD za tunu?

10.12.2015 20:47

V únoru 2011 díky vzkvétající poptávce z Číny, která je největším světovým výrobcem i konzumentem oceli, letěla cena železné rudy strmě vzhůru až k rekordním 191,70 dolarům. Dnes se však cena kovu potřebného k výrobě oceli s dodáním do čínského přístavu Qingdao propadla pod 40 dolarů za tunu na 39,60 dolarů. Klesla tak nejníže od doby, kdy Metal Bulletin začal v roce 2009 sbírat denní data. Jen za letošní rok ztratila železná ruda 45 procent a začíná se pomalu blížit hranici, kterou ředitel druhého největšího světového vývozce tohoto kovu Rio Tinto označil ještě letos v únoru za nemožnou.

Jakkoliv se před deseti měsíci podobný propad ceny železné rudy mohl jevit jako absolutně nemyslitelný a nemožný, je velmi těžké v současné situaci značného přebytku na trhu této komodity označit cenové dno. CEO Rio Tinto Walsh řídil divizi železné rudy devět let a je obecně považován za veterána odvětví a pokud ani on podobnou situaci, jaké jsme svědky dnes, neočekával, pak se pravděpodobně ukazuje, že rychlost a hloubka útlumu tohoto trhu zastihla i největší světové těžaře nepřipravené. Tři největší globální vývozci železné rudy Rio Tinito, BHP Billiton a Vale doslova zaplavili trh nízkonákladovou nabídkou, za což sklidili kritiku nejen menších producentů, ale i vlád a srazili tak cenu kovu dolů.


Cena železné rudy s dodáním do čínského Qingdaa v USD za tunu


V únoru, kdy ředitel Rio Tinto označil 30 dolarů za zemi fantazie, se železná ruda obchodovala za 63 dolarů za tunu. Podle bývalého hlavního ekonoma Morgan Stanley v regionu Asie Pacifik se v příštím roce bude železná ruda obchodovat v rozmezí 30 až 40 dolarů za tunu. Jisté je jen to, že když se trh nachází v takovém přebytku dodávek jako železná ruda, je jen velmi obtížně možné stanovit dno cenového pádu. Walsh z Rio Tinto zopakoval minulý týden v australském Melbourne jakousi mantru posledního desetiletí v tomto odvětví, že čínská poptávka bude pokračovat v podpoře trhu. Walsh dále slíbil, že navzdory propadu cen bude pokračovat v expanzi byznysu železné rudy. Očekává totiž, že míra spotřeby oceli v poměru k hrubému domácímu produktu v Číně poroste a globální poptávka po oceli stoupne v následujících 15 letech o 65 procent.

Zdroj: BBG

Zdroj: patria.cz, www.patria.cz/zpravodajstvi/3073699/vzestup-a-pad-zelezne-rudy-dockame-se-30-usd-za-tunu.html


Akce týdne 12.11. - 17.11. 2018

Autobaterie, olověné akumulátory, gelové baterie

16 Kč/kg

17. listopadu je otevřeno

Vážení zákazníci, v den státního svátku, 17. listopadu 2018 je na všech našich provozovnách otevřeno dle běžné sobotní otevírací doby.

Hledáme další kolegy

Více informací naleznete na stránce kariéra.

Ekologická likvidace autovraků

Provádíme ekologickou likvidaci autovraků. Vystavíme doklad nutný k vyřazení vozidla z registru vozidel. Za kompletní autovrak při vlastní dopravě na provozovnu vyplatíme 1 200 Kč. Doklad vystavujeme od pondělí do pátku, každý den od 7.00 do 15.30. Více informací je dostupných na stránce Výkup autovraků.

O společnosti

Naší hlavní oblastí je kovošrot a výkup druhotných surovin. Jsme společnost zabývající se výkupem železného šrotu a barevných kovů. Vykupujeme také autovraky, katalyzátory, papír a drahé kovy.

Více o společnosti

Kde nás najdete



Jsme ryze
česká firma

Jsme členem Sdružení
výkupců druhotných surovin

Projekt On-line propojení pracovišť firmy Barko, s.r.o. je spolufinancován evropským
fondem pro regionální rozvoj a ministerstvem průmyslu a obchodu.
Počet přístupů: 2854810

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

© 2018, Barko, s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Vytvořila eBRÁNA s.r.o.

Nahoru ↑